آموزش نصب سیستم اعلام حریق

0
آموزش نصب سیستم اعلام حریق

همه چیز در مورد نصب اعلام حریق و آموزش نصب سیستم اعلام حریق

[ آنچه در مطلب آموزش نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف می خوانید: ]

قبل از اینکه به آموزش نصب اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف  بپردازیم بهتر است ابتدا با انواع سیستم اعلام حریق آشنا شویم و در ادامه با نکات نصب سیستم اعلام حریق با هم بیشتر آشنا میشویم.

انواع سیستم ها و تجهیزات اعلام حریق :

  1. پنل اعلام حریق
  2. دتکتور
  3. شستی اعلام حریق
  4. آژیر اعلام حریق
  5. چراغ نشانگر
  6. کابل اعلام حریق

نکته :: نصب سیستم اعلام حریق بر اساس تجهیزات و کابل کشی متفاوت است مثلا آموزش نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یا نصب سیستم اعلام حریق متعارف متفاوت است. البته از لحاظ قوانین کلی به طور مثال : ( محل نصب شستی اعلام حریق ، فاصله شستی اعلام حریق ، استاندارد سیم کشی اعلام حریق ، حداکثر ارتفاع نصب دتکتور دودی ، محل نصب دتکتور دودی و … ) یکی هستند.

برای آشنایی بیشتر در مورد استانداردهای نصب سیستم اعلام حریق  و راهنمای نصب اعلام حریق با ما در این مقاله همراه باشید.

آموزش نصب سیستم اعلام حریق

نکاتی که باید در هنگام استفاده و استاندارد نصب اعلام حریق دتکتور دود رعایت کنیم:

  1. دتکتورهای دود نباید در مسیری نصب شود که جابجای هوا وجود داشته باشد.
  2. حتما در هنگام نصب برای تعیین محل دقیق نصب دتکتور دود باید از استاندارد BS 5839 پیروی کرد.
  3. در محلهایی که به طور طبیعی در آنجا دود و بخار وجود دارد نباید دتکتور دودی را نصب کرد (مانند : موتورخانه ها، کنار بویلر و …)

نکته :: برای تست دتکتور دود میتوانید از اسپری دود برای آزمایش سلامتی دتکتور استفاده کرد. جهت تمایل تست دتکتور دود با ما تماس بگیرید.

نکاتی که باید در هنگام استفاده و نصب دتکتور حرارتی رعایت کنیم:

دتکتورهای حرارتی دارای یک مقاومت حرارتی میباشند که وقتی حرارت به آن میرسد مقاومت آن کم میشود و این امر باعث افزایش جریان میشود. نصب دتکتور حرارتی بر اساس استاندارد BS 5839 است. دتکتور حرارتی دارای دو مدل است : دتکتور حرارتی ثابت و دتکتور حرارتی افزایشی

نحوه ی تماس با شرکت صحاب
نحوه ی تماس با شرکت صحاب

نکاتی که باید در هنگام استفاده و نصب دتکتور ترکیبی یا (دتکتور مولتی) رعایت کرد:

دتکتورهای ترکیبی دارای دو طبقه بر روی هم هستند یکی از طبقات مختص دتکتور حرارتی طراحی شده است وطبقه دوم برای دتکتور دود است. از دتکتور ترکیبی در مکانهای است که احتمال وجود دو د و حرارت در مواقع حریق است. مکان نصب دتکتور ترکیبی : (اتاقهای بازرگانی ، کتابخوانه ها و …)

نحوه ی کارکرد دتکتور شعله :

دتکتور شعله با استفاده ازسنسورهای گیرنده ی اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز حریق به وجود آمد را تشخیص میدهند و اعلام حریق میکنند. زمان تشخیص دتکتور شعله بسیار کم است و سریع اتش به وجود آمده را تشخیص میدهند. زاویه دید دتکتور شعله به صورت کلی 120 درجه است که بر اساس مدل با هم متفاوت است.

کابل کشی و نصب دتکتور شعله فلیمگارد :

برای آگاهی بیشتر در مورد دتکتور شعله فلیمگارد بر روی لینک کلیک کنید.

طریقه سیم کشی دتکتورهای شعله فلیمگارد
طریقه سیم کشی دتکتورهای شعله فلیمگارد
نحوه ی نصب بیم دتکتور

از بیم دتکتور در سوله ها و مکانهای بزرگ که نصب دتکتور دود امکان ندارد مورد استفاده قرار میگیرد. برای آگاهی بیشتر جهت نصب بیم دتکتور فایرگارد بر روی لینک کلیک کنید تا با ویژگی های بیم دتکتور و نحوه ی نصب بیم به طور کامل آشنا شوید.

سیم کشی 1 عدد بیم دتکتور بهمراه دیپ سوئیچ
سیم کشی 1 عدد بیم دتکتور بهمراه دیپ سوئیچ

نقشه اعلام حریق :

قابل ذکر است تمامی تجهیزات اعلام حریق باید در مکان مناسب و طبق استاندارد نصب شود برای اینکه بتوانیم مکانهای دقیق تجهیزات سیستم اعلام حریق را بدانیم باید نقشه اعلام حریق داشته باشیم برای اینکه بتوانیم نقشه را بخوانیم و مطابق با آن پیش برویم باید نقشه خوانی اعلام حریق بلد باشیم و با علائم اعلام کاملا آشنایی داشته باشیم. در مقالات قبلی علائم اعلام حریق و نقشه خوانی اعلام حریق را توضیح داده شده است برای اینکه این مقاله طولانی نشود از توضیح مجدد آن صرف نظر میکنیم. جهت خواندن مقاله بر روی لینک قرار گرفته شده کلیک کنید.

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق :

در آموزش نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یا متعارف ابتدا باید نقشه ی اعلام حریق را با دقت مشاهده کرد و بر اساس نقشه مکان مورد نظر برای نصب یک دتکتور مشخص کنیم. بر اساس نوع دتکتور ابتدا باید پایه همان دتکتور نصب شود و سیم کشی آن صورت گیرد سپس می آییم دتکتور را بر روی پایه جا میزنیم. بر روی پایه دتکتور پیچهای اتصال برای تغذیه ورودی – و + و دو پیچ اتصال برای اتصال به دتکتور بعدی و مقاومت انتهای خط EOLR وجود دارد. همینطور امکان دارد یک پیچ اتصال برای ریموت اندیکاتور وجود داشته باشد.

پنل های اعلام حریق :

اصلی ترین قسمت سیستم اعلام حریق پنل اعلام حریق آن است که وظیفه ارتباط دادن دتکتورها و شستی ها و تجهیزات اعلام حریق مانند آژیرها و چراغها رادارد. پنلها باید قادر به تشخیص و اعلام خطای اتصال کوتاه و یا قطعی مدار باشند. در مواقع قطع برق باید پنل بتواند به طور اتوماتیک برق اضطراری را توسط باتریها به مدار برساند.

آموزش نصب تابلوی کنترل مرکزی اعلام حریق :

تابلوی کنترل مرکزی باید در مکانی نصب شود که به راحتی قابل دید باشد و از لحاظ امنیتی بهتر است در مکانی باشد که افراد مسئول آنجا هستند مثلا در ساختمانهای مسکونی و تجاری در اتاقک نگهبانی قرار گیرد معمولا پنل اعلام حریق را در مکانهای ورودی نصب میشود که در هنگام آتش سوزی آتش نشانها به راحتی دسترسی به نل داشته باشند.

علاوه بر این موضوع باید پنل در جایی نصب شود که امکان آتش سوزی بسیار کم باشد.

خود مرکز کنترل توسط یک دتکتور دودی باید محافظت کرد که ارتفاع نصب آن تقریبا در حدود 1.8 الی 2 متر است. قابل ذکر است مکان نصب پنل از افراد غیر مجاز که احتمال دستکاری سیستم دارند باید محافظت شود.

نحوه ی فعال شدن تابلوی کنترل مرکزی :

در مواقع بروز حریق دتکتور یا شستی وقتی که آتش سوزی را تشخیص دادند باعث ایجاد یک اتصال کوتاه نسبی در مدار میشود که باعث میشود جریان در مدار افزایش یابد البته نه به حدی که اتصال کوتاه کامل شناخته شود دلیل این امر اگه اتصال کوتاه کامل شناخته باعث به وجود آمدن خطا در سیستم میشود. در نتیجه پنل وجود حریق را تشخیص داده و شروع به اعلان حریق میکند.

بعد از تشخیص صحت درست بودن آتش سوزی توسط پنل، مرکز کنترل از طریق مدار الکترونیکی رله ها را متصل میکند که با این کار باعث فعال شدن آژیر و فلاشرها (چراغهای اعلام حریق) میشود.

قسمت های مختلف تابلوی کنترل مرکزی :
  1. منبع تغذیه
  2. برد الکترونیکی
  3. ترمینالهای اتصال
  4. نشانگرها (LED)

تجهیزات اعلام حریق :

از دتکتورها برای تشخیص حریق استفاده میشود ولی ما نیاز به یک سری تجهیزات داریم که کار آن برای آگاه سازی افراد در هنگام وقوع حریق است که به صورت سمعی و بصری است تا انسانها به راحتی متوجه حریق بشوند که این نوع به 3 دسته تقسیم میشود.

1- آژیرها :

آژیرها تجهیزات خبری صوتی هستند که در هنگام وقوع حریق با صدا کردن به افراد اعلام حریق میکنند. قابل ذکر است که تمامی آژیرهای استفاده شده در ساختمان باید دارای یک تن صدا و صدای یک نواختی باشند و صدای آژیر باید در تمامی قسمتهای ساختمان شنیده شود.

نصب آژیر اعلام حریق به دو صورت (سقفی و دیواری)

حداقل صدای آژیر باید 65 دسی بل یا 50 دسیبل باشد که باید بیشتر از صدای محیط اطراف باشد. همراه هر آژیر یک چراغ هم نصب میشود که اگر در محیطی سر و صدا زیاد بود افراد با استفاده از چراغ فلاشر موجود متوجه حریق شوند.

آژیرهای فایرگارد دو نوع دارند : (آژیر و آژیر فلاشر)
در نوع آژیر فلاشر، هم آژیر و هم فلاشر درون همدیگر قرار دارد و احتیاجی به نصب جداگانه ندارند.
عملکرد آژیر و آژیر فلاشر فایرگارد انگلستان ولتاژ 12 تا 24 ولت است و دارای صدای پرقدرت است.

2- چراغ های نشانگر ( چراغ سردرب )

این نوع چراغها معمولا با نور ثابت و یا چشمک زن طراحی میشوند. چراغ سردرب آتریس دارای دو نوع است که با نامهای ریموت SA140R1 و ریموت SA140R2 شناخته میشود تفاوت R1 نسبت به R2 در این است که ریموت R1 تمام برد است و قابلیت افزایش LED دارد و همین طور دارای ترمینال 45 درجه جهت نصب هستند.

چراغ سردرب آتریس دارای 3 نوع رنگ بندی هستند : (قرمز، نارنجی و سفید)

مکان های نصب چراغ سردرب یا چراغ اندیکاتور :
الف) در پاگردها و راه پله ها یا در راهروها :

در پاگردها و راه پله ها یا در راه روها به موازات آژیر، چراغ های فلاشر نصب میشود که این چراغ های فلاشر همراه با آژیر شروع بکار می افتند که به آنها چراغ Strobe Light میگویند. از این نوع چراغ برای زمانی کاربرد دارد که افراد ناشنوا بادیدن این چراغها متوجه حریق شوند یا در زمانی که آژیر دچار مشکل شده باشد و نتواند اعلام حریق را اعلام کند با استفاده از این چراغها متوجه حریق میشویم. در بعضی از آژیرها همانطور که در بالا توضیح داده شد چراغ چشمک زن و آژیر همراه هم هستند و نیاز به نصب جداگانه ندارد.

ب) بالای دربها و واحدها و یا اتاقها :

در بعضی از مواقع خود زونها ممکن است دارای چندین قسمت باشد برای تشخیص دقیق مکان آتش گرفته شده از چراغ سردرب استفاده میکنیم. مثلا یک آپارتمانی را فرض کنید که برای هر طبقه یک زون اختصاص داده شده است و هر طبقه دارای چندین واحد است برای تشخیص اینکه کدام واحد در ان طبقه دچار آتش سوزی شده است چراغ سردربها Remote Andicator را بالای سردر نصب میکنند در مواقع حریق داخل آن آپارتمان چراغ بالای سردرب روشن میشود.

3- شستی اعلام حریق :

از شستی اعلام حریق برای اطلاع از حریق به صورت دستی مورد استفاده قرار میگیرند و در مکانهای کاربرد دارد که انسانها در آنجا وجود داشته باشند. فاصله نصب شستی اعلام حریق حداکثر 30 متر و ارتفاع نصب آن از زمین یا کف باید 1/4 باشد. بر روی شستیها کلمه fire نوشته میشود و به رنگ قرمز هستند.

4- کابل کشی سیستم اعلام حریق :

استاندارد کابل اعلام حریق بر اساس نوع کابل متفاوت است. برای آشنایی با کابل اعلام حریق و استانداردهای معتبر بر روی لینک کلیک کنید.

نصب و استقرار تجهیزات اعلام حریق طبق استانداد 5839 BS است و کابل کشی آن مطابق با استاندارد BS 6207 انجام میگیرد. کابل اعلام حریق به دو دسته کلی تقسیم میشود و مناسب با هر گروه کابل آن نصب میشود.

گروه 1 : کابلهایی که بعد از حریق استفاده میشوند. (مانند : کابلهای منبع تغذیه، آژیرها و چراغها)

گروه 2 : کابلهایی که بعد از آشکار شدن حریق مورد استفاده قرار نمیگیرند (مانند: کابل دتکتورها و کابل شستی ها)

 

تجهیزات تکمیلی سیستم اعلام حریق :
  1. تکرارگرها (پنل تکرار کننده)
  2. جداکننده های خط
  3. مگنت نگهدارنده
  4. سیستم صوتی اعلام حریق
  5. سیستمهای تلفن اضطراری
  6. ماژولها
  7. تلفن کننده

نصب سیم کارت در تلفن کننده آتریس :

جهت آشنایی با ویژگی تلفن کننده آتریس و نحوه ی کارکرد آن بر روی لینک کلیک کنید.

تلفن کننده سیم کارتی
تلفن کننده سیم کارتی

مراحل و آموزش نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف :

  • ابتدا موقیعت کلیه تجهیزات اعلام حریق را با نقشه اعلام حریق همانطور که در بالا توضیح داده شد بر روی نقشه چک میکنیم.
  • سپس کابل اعلام حریق را مطابق با نقشه اعلام حریق انجام میدهیم.
  • بعد از به اتمام رسیدن کابل کشی ها در ساختمان میآییم تمامی تجهیزات اعلام حریق را که شامل : (دتکتور دود، دتکتور حرارت، شستی ها، آژیرها و چراغ سردرب) است نصب میکنیم.
  • دستگاه مرکز کنترل یا پنل اعلام حریق را طبق دستورالعملها مورد تست قرار میدهیم و سپس جعبه اصلی کنترل مرکزی را در مکان تعیین شده بر ری نقشه نصب میکنیم.
  • پیچ اتصال ارت برد اصلی دستگاه را شل کرده و کابلشو از زیر آن عبور میدهیم.
  • سوکت PL3 را با دقت از محل اتصال جدا کرده.
  • لوله های درب دستگاه را از شیارهای مربوط آن جدا کرده
  • جعبه اصلی دستگاه را با استفاده از 4 عدد سوراخ نصب به دیوار پیچ کنید.
  • کابل 220 ولت را از سورخهای آن رد کنید. ورودی برق 220 ولت و سیم کشی آن بایستی طبق قوانین IEEE و استاندراد BS5839 انجام شود.

نکته :: تا زمانی که سیم کشی تست نشده باشد هیچ دتکتور و شستی و آژیر را متصل نکنید.

نکته :: نصب و نگهدارد سیستم اعلام حریق باید توسط کارشناسان متخصص در این زمینه صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است سیستم دجار مشکل شود. در صورت تمایل به خرید و نصب سیستم های اعلام حریق با ما تماس بگیرید.

نحوه ی تماس با شرکت صحاب
نحوه ی تماس با شرکت صحاب
5/5 (2 نظر)
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وب سایت:

نظر شما: