خطاهای سیستم اعلام حریق

11
خطاهای سیستم اعلام حریق

همه چیز در مورد خطاهای سیستم اعلام حریق و روش حل خطا اعلام حریق

دلایل به وجود آمدن خطا و رفع خطا در سیستم های اعلام حریق

هر یک از خطاهای سیستم اعلام حریق یا آلارم های کاذب سیستم اعلام حریق نشان دهنده موضوعاتی است که ما در زیر به بررسی آن و نحوه ی رفع خطا در سیستم های اعلام حریق میپردازیم. قابل ذکر است که تجهیزات اعلام حریق یکی از حساس ترین دستگاه های اندازه گیری و عملیاتی میباشد.

سیستم های اعلام حریق وظیفه ی بسیار حساس و سنگینی دارند که به این امر باید در تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق بسیار کوشا و هشیار باشیم و با خطاهای احتمالی سیستم اعلام حریق آشنایی داشته باشیم.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق :

مطالبی که امروز قصد گفتن آن را داریم از دو استاندارد معتبر جهانی NFPA72 و BS 5839 Part 1 است.

همانطور که در بالا بیان شد سیستم های اعلام حریق دارای حساسیت بالایی هستند به همین دلیل تمامی آلارم های ناخواسته و خطاهای موجود باید با توجه به نوع آلارم صورت گرفته و زمان آن به دقت ثبت شود تا در زمان سرویس تجهیزات به بررسی مشکل سیستم بپردازند.

البته قابل ذکر است که بیشتر پنل ها دارای حافظه هستند ولی به دلیلهای که شامل :

  1. قطع باطری پشتیبان
  2. قطع برق منبع تغذیه
  3. دستکاری آدمهای ناوارد

  امکان پاک شدن حافظه سیستم وجود دارد. که در اینجا ما متوجه میشویم بهترین مورد برای ثبت خطاهای سیستم اعلام حریق ثبت موارد میباشد.

نحوه ی تماس با شرکت صحاب
نحوه ی تماس با شرکت صحاب

انواع خطاهای سیستم اعلام حریق :

به طور کلی باید گفت تمامی اعلام های حریق که بدون آتش سوزی است و باعث به صدا در آمدن آژیر میشود به آن خطا یا آلارم میگویند.

البته باید گفت در این مورد به طور اشتباه به آن آلارم کاذب یا (FAULT ALARM) میگویند.

آلارم های سیستم اعلام حریق به طور کلی به دو نوع تقسیم میشوند:

1- آلارم های ناخواسته : در این نوع آلارم عاملی به غیر از آتش سوزی باعث فعال شدن سیستم میشود.

عواملی مثل : (دود سیگار، حرارت بخاری، دود ماشین و …) باعث به وجود آمدن آلارم میشود. در این نوع آلارم عامل به کار افتادن آژیر وجود داشته است اما این عامل حریق نبوده است.

2- آلارم بر اثر اشتباه پنل، دتکتور و شستی : در آلارمهایی که خطا بخاطر اشتباه در یکی از تجهیزات اعلام حریق مثل پنل، دتکتور و یا شستی صورت میگیرد به آن آلارم کاذب میگویند.

عوامل مثل : (سوختن دتکتور، جریان باد، جریان گذرا در مدار کشف حریق و …) باعث به وجود آمدن آلارم کاذب میشود.

روند نگهداری سیستم اعلام حریق :

بازدیدهای تجهیزات اعلام حریق به صورت هفتگی، ماهانه و یا سالانه صورت میگیرد که ما در زیر به بررسی هر یک میپردازیم:

1- بازدیدهای هفتگی :

در این بازدید از تابلوی کنترل مرکزی یا پنل اعلان حریق بازدید میشود که این بازدید از لحاظ صحت سالم بودن مواردی مثل : (صحت عملکرد نمایشگرها، سالم بودن باطریها و منبع تغذیه ) است.

در این نوع بازدید به صورت تصادفی از شستی ها تست گرفته میشود. قابل ذکر است که چک کردن شستی ها باید به صورتی انجام گیرد که در یک پریود6 ماهه تمامی شستی ها مورد بررسی صورت گیرند.

همچنین در این بازدید دفتر ثبت آلارمها مورد بررسی قرار میگیرد که در صورت فعال شدن سیستم به طور اشتباه و کاذب مورد را بررسی کرده و مشکل را بر طرف کند.

2- بازدیدهای 6 ماهه :

در این نوع بازدید تمامی تجهیزات اعلام حریق که شامل :

  •  اتصالات
  •  کابلها
  •  سیمها
  •  دتکتورها
  •  شستی ها
  •  آژیرها
  •  فلاشرها
  •  چراغ سردربها

و تمامی اجزای متصل به زون و سیستم مورد بررسی و چک قرار میگیرند. در این بازدید باید دتکتورهای که در مکانهای آلوده قرار دارند و یا در مجاورت با هوا هستند باید تمیز شوند.

3- بازدید سالانه :

در این بازدید تمامی تجهیزات سیستم اعلام حریق مورد بررسی و چک قرار میگیرند و تمامی آنها تمیز میشوند و اگر مکان نصب یکی از دتکتورها یا تمامی دتکتورها کثیف باشد بازه زمانی کوتاه تر میشود.

قابل ذکر است انجام تمیزکاری و تست سیستم میتواند تقسیم شود که این تقسیم بندی میتواند عملیات 6 ماهه، یک ساله یا یک سرویس سه ساله باشد.

در این نوع سرویس تمامی مدارات داخلی و بردها و باطری پشتیبان طبق دستورالعملهای تمیز و چک میشوند و یا اگر سیستم نیاز به باطری داشته باشد تعویض میشود.

توجه توجه:: جهت مطالعه در مورد بازرسی، تست و نگهداری سیستم اعلام حریق بر مبنای استاندارد NFPA و سازمان آتش نشانی بر روی لینک کلیک کنید.

تست حساسیت دتکتور :

تست حساسیت دتکتور حرارتی توسط تستر آن صورت میگیرد. در دتکتور دودی تست با استفاده از تستر مربوطه حساسیت ثبت شده در پشت دتکتور یا منوال آن (در صد حساسیت سه یا چهار یا پنج درصدی ) ثبت میگردد.

زمان تست حساسیت به صورتی است که در ابتدا به ساکن که در هنگام نصب سیستم است و دومین تست یک سال بعد از نصب و پس از این تست هر 4 سال یکبار سیستم مورد چک قرار میگیرد و روی هر دتکتور برچسب تایید و تاریخ نصب چسبانده میشود.

همچنین باطری اصلی سیلد اسید در طول پریود حداکثر 4 سال تعویض می­گردد. قابل ذکر است که حداکثر زمان استفاده از یک دتکتور بین 8 تا 10 سال است و اگر این زمان بگذرد طبق قانون حتی اگر دتکتور سالم باشد باید تعویض صورت گیرد. در طول هر سرویس باید برچسب تایید و تاریخ و مهر به همراه شماره تماس سرویس کار ذکر شود و در دفتر مخصوص ثبت گردد.

توجه توجه :: قبل از انجام هرگونه تست سیستم اعلام حریق باید ساکنان آپارتمان اطلاع داشته باشند تا در مواردی که صدای آژیر در آمد از تست این سیستم اطلاع داشته باشند و از بروز حوادث پیش گیری شود.

هشدار کاذب یا خطاهای سیستم اعلام حریق :

یکی از مشکلاتی که در سیستم اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد امکان آلارم کاذب یا خطای اعلام حریق است. که این آلارمها معمولا به دو دلیل است :

  1. عملکرد نادرست تجهیزات
  2. استفاده نادرست از تجهیزات

دلایل آلارم خطا در سیستم های اعلام حریق :

دلایل آلارم خطا در سیستم اعلام حریق را به طور کلی میتوان به 5 دسته تقسیم کرد:

  1. خطاها و هشدارهای مربوط به انجام کارهای روز مره مثل : پخت و پز، دود سیگار، گرد و غبار، حشرات و…
  2. خطاها و هشدارهایی مربوط به تجهیزات ناشی از بروز عیب در شبکه
  3. هشدارهای خطای ناشی از اقدامات مانند شکستن شیشه شستی های اعلان حریق و یا ایجا دود و به صدا در آوردن آژیر ها برای رساندن آزار
  4. هشدارهای خطاهای با داشتن نیت خیر اما عجولانه
  5. هشدارهای ناشناخته و نامعلوم که در گفته های بالا وجود ندارد که شایع ترین این خطا مربوط به نصب نادرست و نامناسب تجهیزات است و همین طور عدم نگهداری از تجهیزات اعلام حریق یکی دیگر از این موارد است.

برای آشنایی با دلایل خطا و نحوه ی رفع خطا در سیستم های اعلام حریق:

بر روی لینک بالا کلیک کنید و یا با تیم فنی شرکت صحاب تماس حاصل فرمایید.

روش کاهش هشدارهای خطا در سیستم اعلام حریق یا رفع خطا در سیستم های اعلام حریق :

  1. کاهش حساسیت دتکتور البته قابل ذکر است این کار اصلا درست نیست مگر اینکه حساسیت دتکتور بیش از مقدار باشد.
  2. به کارگیری سیستم تایید هشدار که این سیستم به گونه ای عمل میکند که قسمت هشدار مدت زمانی را که معمولا 30 ثانیه است صبر میکند تا گزارش ارسال از سوی دتکتور توسط پنل اعلام حریق مورد بررسی صورت گیرد.
  3. استفاده از تجهیزات و سیستمهای پیشرفته تر مانند سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و هوشمند فایرگارد . در سیستم اعلام حریق متعارف، آدرس پذیر و هوشمند فایرگارد و پاردوکس تقریبا بدون خطا هستند مگر اینکه عوامل انسانی سبب بروز خطا در سیستم شود.

به هر اندازه که شبکه اعلام حریق ما بزرگتر میشود امکان وجود خطا بیشتر میشود بخاطر همین موضوع باید از سیستمهای پیشرفته تر و مناسب استفاده کنید.

آموزش به ساکنان برای رفع خطای سیستم اعلام حریق:

ضروری است به افراد و ساکنان ساختمان که سیستم اعلام حریق در آنجا نصب است آموزشهایی داده شود متاسفانه بخشی از آلارم های کاذب بخاطر عدم آموزش به افراد است.

هرچه سیستم ساده تر و کاربر پسند تر باشد که کاربران به راحتی یادبگیرند و همینطور این سیستم مانند سیستم اعلام حریق فایرگارد داری مانیتور باشد و یا حتی دارای نرم افزار مانیتورینگ باشد مشکلات کمتری را در پیش خواهد داشت و تحویل کار به راحتی صورت میگیرد.

نکته :: شرکت صحاب برای اولین بار نرم افزار مانیتورینگ سیستم اعلام حریق را به صورت دو بعدی و سه بعدی را به زبان فارسی طراحی نموده است که کاملا ریسپانسیو است و در کامپیوتر، تبلت و موبایل قابل مشاهده است.

نحوه ی تماس با شرکت صحاب
نحوه ی تماس با شرکت صحاب

قابل ذکر است از آنجایی که سیستم اعلام حریق بسیار حساس بوده بهتر است نصب و راه اندازی سیستم توسط کارشناسان صورت گیرد.

برای اینکه یک سیستم اعلام حریق کارآمد داشته باشید میتوانید برای مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و سرویس و نگهداری با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشد و از آنها مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول در مورد خطاها و عیب یابی سیستم اعلام حریق :

بازدید سیستم اعلام حریق به چند صورت انجام می شود:

  1. هفتگی
  2. 6 ماهه
  3. سالانه

بازدید هفتگی : در بازدید هفتگی پنل اعلام حریق مورد بازدید انجام می شود و تست سلامت صفحه نمایش و باتری و منبع تغذیه انجام می شود و شستی ها به صورت رندم انجام می گیرد.

بازدید 6 ماهه : در این بازدید تمامی تجهیزات اعلام حریق مورد تست قرار می گیرد.

بازدید سالیانه : در این بازدید تمامی تجهیزات مورد تست قرار می گیرد و تمامی تجهیزات تمیز می شود.

برای اطلاعات بیشتر به محتوا مراجعه کنید.

هر گاه مدارهای دستگاه سیگنال (SLCs)، مدارهای هشدار اعلان (NACs)، ورودی های راه دور و خروجی DC با زمین یا بدنه پنل تماس پیدا کنند، LED خطای زمین و LED خطای مشترک روشن می شوند و در LCD نوع خطا نمایش داده می شود و بوق داخلی سیستم (Buzzer) فعال می شود.

خطای زمین می تواند از طریق مقاومت 0 اهم ایجاد شود.

برای آگاهی بیشتر از انواع خطاهای پنل اعلام حریق آدرس پذیر بر روی لینک کلیک کنید.

  • هر گاه ولتاژ خروجی باتری کمتر از 21.3 ولت شود LED مخصوص به BATTERY FAIL روشن می شود و بر روی نمایشگر عبارت Battery Low نمایش داده می شود.
  • هرگاه اگر باتری کمتر از 19.2 ولت شود و برق شهر نیز به پنل متصل نباشد بر روی نمایشگر عبارت Degraded Power نمایش داده می شود.

برای آگاهی بیشتر از انواع خطاهای پنل iq400 بر روی لینک کلیک کنید.

 

برای آشنایی با خدمات پس از فروش و تعمیر اعلام حریق با ما تماس بگیرید.

4/5 (3 نظر)
نظرات کاربران   -----   11 نظر
  1. سلام در مجتمع ما سک دستگاه زتا نصب هست که مدام بیزر تابلو به صدا در میاد و یک خطای کامان فالت داره مشکل چیه؟

    1. با سلام
      دوست عزیز در صورتی که پنل دچار خطا شود باید پیغامی که می دهد را دقیقا بخوانید اینجوری متوجه می شوید که مشکل از کدام المان یا قطعه است.
      این موردی که شما عرض کردید ممکن عوامل مختلفی داشته باشه که شامل موارد زیر است:
      1- فرسودگی دتکتور ها
      2- دتکتورها نیاز به تمیز کردن ،تعمیر و نگهداری دارد (دتکتور های دود حداقل در یک سال دو بار نیاز به چک کردن و یا در صورت کثیفی نیاز به تمیز کردن دارد)
      3- fault پنل ممکن است بخاطر نبود باطری و یا ضعیف بودن باطری باشد.
      4- ممکن یکی از افراد ساکن در ساختمان دتکتور باز کرده باشد که دلیل خطا پنل شود.
      و …
      برای فهمیدن دقیق مشکل سیستم زتا شما باید به قسمت پشتیبانی و خدمات پس از فروش زتا تماس بگیرید تا کارشناسان آنها برای بازدید از سیستم حضور پیدا کنند.
      و مشکل را چک و بر طرف کنند.

  2. سلام
    روی پنل Previdia216 خطای TD03B-FS 01 میزنه و هر دو آژیر داخلی و خارجی شروع به زدن می‌کند.
    لطفا راهنمایی میکنید ؟
    با سپاس فراوان

  3. سلام من یک سیستم اعلام حریق پروداکت نصب کردم
    حالا رو بوق ممتد میزنه و چراغ al alarm روشن میشه
    همه زونها تست شدن و دتکتورها صحیح نصب شده اند

    1. سلام روزتون بخیر
      در سیستم اعلام حریق بوق داخلی پنل (BUZZER) ممکن است از عوامل های متعددی نظیر زنگ هشدار، خطا و شرایط نظارت باشد.

      برای برطرف کردن این مشکل مراحل زیر را انجام دهید:

      1. ابتدا کاتالوگ و بروشور مربوط به پنل را مطالعه کنید.
      2. خطای پنل که بر روی نمایشگر پنل نوشته شده را بررسی کنید. اگر خطا بر روی پنل نوشته شده باشد به بررسی آن مشکل و رفع خطای آن بپردازید.
      3. در صورتی که زون خاص روشن شده باشد، مثلا زون شماره 2 به قسمتی که زون شماره دو رانصب کرده اید مراجعه کنید و با دیدن چراغ سردر بالای درب ببینید کدام قسمت مشکل دارد و آن را بر طرف کنید.
      4. مقاومت ته زون را بررسی کنید که وصل شده باشد.
      5. سیم کشی زون ها را بررسی کنید شاید مشکل از سیم کشی باشد.
      6. از سلامت دتکتور ها و تجهیزات اعلام حریق مطمئن شوید.

      در صورتی که تمامی موارد بالا که بیان شد را بررسی کردید و مشکل بر طرف نشد با واحد فنی شرکت صحاب تماس بگیرید. 02166556527
      و یا می توانید با قسمت خدمات پس از فروش شرکتی که از آن این پنل را خریداری کردید تماس بگیرید تا کارشناسان آن شرکت بتوانند شما را راهنمایی کنند.

  4. سلام خسته نباشید .، سیستم آدرس پذیر زیمنس دوتا فالت مربوط به نرم افزار داره با عبارت no communication to stati 16 از اساتید کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم

    1. سلام روزتون بخیر
      این پیغام نشون دهنده قطع ارتباط است. ممکن است پنلتون ارتباطش با پنل ریپیتر قطع شده باشد یا دیوایس ها.
      برای راهنمایی بهتر لطفا اطلاعات بیشتری را ارائه بدهید.

    1. سلام
      خطای supply مربوط به منبع تغذیه پنل است که خود منبع تغذیه به دو قسمت تقسیم میشود :
      1. تغذیه اصلی (برق شهر)
      2. تغذیه پشتیبان (باتری)
      که باید این دو مورد رو بررسی کنید.
      خطای general fault خطای عمومی است. به این صورت که هر خطایی که در پنل اتفاق بیفتد چراغ آن روشن می شود. (به طور مثال باز شدن زون باعث روشن شدن چراغ general fault می شود.)
      امکان دارد که چون پنل شما خطای منبع تغذیه می دهد این چراغ هم روشن شده باشد.
      بهتر است ابتدا مشکل منبع تغذیه تان را حل کنید. امکان دارد بعد از حل کردن مشکل چراغ fault خاموش شود اگر نشد به بررسی پنل باید پرداخت.

  5. سلام وعرض ادب یک دستگاه اعلام حریق زیمنس نصب کردم وقتی آژیر را میزنی هیچکدام از آژیرها صدا نمیدهند فقط آژیر دستگاه به صدا درمیاد دوم اینکه کل زونها نصب هستند نرمال دارند کار میکنند اما روی پنل هیچ چراغی روشن نیست حتی چراغ برق شهر ایراد چیست

    1. سلام
      شرکت ما نماینده انحصاری سیستم اعلام حریق فایرگارد، سنتک، فلیمگارد و آتریس است.
      اگه در مورد سیستم اعلام حریق زیمنس سوال دارید از نمایندگی معتبر خود زیمنس سوال بپرسید.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وب سایت:

نظر شما: