طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان

4
طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان

همه چیز در مورد نحوه ی طراحی سیستم های اطفاء حریق در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و ...

در این مقاله ما سعی میکنیم شما را با طراحی سیستم اطفای حریق ساختمان (اسپرینکلر) بیشتر آشنا کنیم.

اگر میخواهید با سیستم اطفای حریق مسکونی بیشتر آشنا شوید بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ی طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان :

ترسیم کردن تجهیزات اداری یا انباری به صورت دو بعدی است اما در هنگام طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان شما باید طرح و چیدمان سه بعدی حقیقی آن را مد نظر بگیرید.

آسان سازی کار همه بستگی به چیدمان و طراحی یک تصویر سه بعدی و نحوه ی ارتباط برقرار کردن با یک سازه و دیگر سیستمهای مکانیکی دارد. در هنگام طراحی سیستم اطفای حریق آپارتمان به موارد زیر توجه میشود:

1. بررسی پلانهای ساختمانی و جمع آوری اطلاعات

2. تفکیک پلانهای ساختمانی

3. چیدمان سیستم

4. محاسبه اندازه لوله های سیستم

5. بریدن لوله

6. تکمیل کردن جزئیات و نکات

7. کنترل میدانی ساختمانی

8. لیست کارها

به طور مثال فرض میشود یک ساختمان از مواد غیر قابل احتراق ساخته شده است. تیرچه های فولادی میله ای مشبک و تیرآهنهای فولادی.

برای به دست آوردن یک ایده ی کاری مناسب باید پلانهای معماری و مکانیکی تهیه شوند.

بهتر است بیشتر با پروژه و ساختمان آشنا شد، درک درست از قرار گیری تیرچه ها و تیرها در طراحی بسیار مهم است و شما نمیتوانید بدون دانستن اینها حفاظتی را فراهم آورید.

مخصوصا دانستن مکانهای کانال سیستم هواساز و سیستم تهویه مطبوع به کمک نقشه های کارگاهی پیمانکار بسیار مهم است.

جهت گرفتن مشاوره در خصوص طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان ، طراحی سیستم های آتش نشانی و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم اطفای حریق با ما تماس بگیرید.

طراحی نقشه برای نصب سیستم اطفای حریق اسپرینکلر :

در هنگام طراحی باید منبع آب و سیستم لوله آب شهری بر روی نقشه های لوله کشی ساختمان مشخص شوند و با استفاده از نقشه های سیستم تهویه ی مطبوع مکان نصب دستگاه ها ی تهویه مطبوع را نشان میدهند.

هر گونه نقشه ساختمان و نقشه ی نمای ساختمان بهترین اطلاعات را در تصمیم گیری در خصوص ارتفاع مناسب سیستم اسپرینکلر اطفای حریق در اختیار شما قرار میدهد.

اطلاعات اصلی و ضروری بر اساس پلانهای ساختمان به دست می آید که معمولا اطلاعات پلانها ناقص هستند.

به طور مثال مهندسین برق و یا مکانیک نقشه ها را طراحی میکنند که با نقشه های نصب فرق دارند و لوله کشها و برقکارها نقشه ای را مشخص نمیکنند. تمامی این نقشه ها اسناد پیمانی هستند.

پلانهای سیستم آبپاش اطفای حریق بسیار مشکل و سخت هستند که در صورتی که این کار توسط افراد بدون تجربه در مهندسی حفاظت در برابر آتش انجام شود ممکن است با اشتباهات زیادی مواجه شوید.

طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان
طراحی سیستم اطفای حریق برای ساختمان

شروع به کار طراحی سیستم اطفاء حریق برای ساختمان بر اساس پلان :

ترسیم یک پلان ساختمان برای در پروسه کار بسیار مهم است. گاهی میشود کپی نقشه پلان ساختمان را از معمار گرفت ولی در بعضی از موارد نقشه ی پلان وجود ندارد که در این موارد ترسیم آن ضروری است.

بسیاری از مهندسین نقشه ی ساختمانی را در پشت پلان سیستم اسپرینکلر اطفای حریق ترسیم میکنند تا نقشه های بعدی یا پاک کردن نقشه ها به راحتی صورت گیرد.

بهتر است بدانید که این کار بسیار رایج است. پلان معمار منطق و قیاس صوری خود را دارد چاپ اوزالید به صورت میدانی به کار میرود در مواقعی که شما در نصب میدانی هستید و به چاپ اوزالید نگاهی می اندازید.

این نقشه ممکن است بسیار کثیف و چرب باشد و توسط شخص نصاب در زیر یک نور کم و ضعیف بررسی شود.

مقیاس نقشه :

تجربه ای که شما از این داستان در می یابید این است که نقشه ها را تمیز و مرتب نگه دارید و مقیاس آنها را تا حد امکان بزرگ انتخاب کنید تا فضای کافی برای اندازه گیری شما و نوشته هایتان جا باشد.

در یک پروژه اداری با لوله کشی سقفی ، مقیاس “1.8 = “0’1 خیلی کوچک بوده است حداقل مقیاس برای طراحی پمپ آتش نشانی و بای پس برابر است با مقیاس “3.4 = “0’1 .که یک مقیاس خوب برای مقاطع نما و جزئیات برابر با “3.8 = “0’1 است. برای لوله های روکار با قاعده سرانگشتی میتوان گفت مقیاس “1.8 = “0’1 مناسب بوده است.

طراحی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر برای ساختمان و ترسیم پلن سیستم اسپرینکلر اطفای حریق شامل لوله های آبپاش، سر آبپاشها، سازه فولادی و شبکه ی سقفی است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع اسپرینکلر بر روی لینک کلیک کنید.

نقشه ی سیستم اطفای حریق یک ساختمان باید شامل چه مواردی باشد ؟

نقشه اطفا حریق ساختمان باید موانعها را نیز نشان دهد از جمله این موانع شامل :(روشنایی، دریچه های هوا، بلند گوهای سقفی، دتکتور و کانال کشیها ) باشد و همینطور باید مکان دیوارها، پلکانها، ستونها، آسانسورها و … کاملا درست مشخص شود و باید موانع احتمالی پاشش آب نیز بررسی شود و کاملا مشخص شود که این موارد میتواند شامل: (تیغه های جداساز، زیر نماها، ریل جرثقیل و ریل درهای بالا رو).

میتوانید برای نگهدارای دائم نقشه از نقشه جوهری CADD استفاده کنید. باید بدانید که پروژه های دولتی همین ویژگیها را دارند. استفاده از این نوع نقشه با استقبال عموم مواجه نشده است دلیل این امر بخاطر این است که برنامه CADD باعث صرفه جویی در وقت کار نمیشود.

کاربران نرم افزار CADD بر این باورند که کمبود طراح خوب باعث شده است که پیمانکاران سیستم اسپرینکلر اطفای حریق به فکر یک جایگزین خوب باشند.

که طراحی نامناسب باعث عدم کارایی CADD شده است. ترسیم یک پلان ساختمان به معنی تکمیل مرحله راه اندازی است. بعد از طراحی پلان نوبت به قرار گیری سر آبپاس یا اسپرینکلر بر روی پلان است. که این شروع مرحله ی بعدی است و این کار ضروری است.

نحوه ی تماس با شرکت صحاب
نحوه ی تماس با شرکت صحاب

برای آگاهی از هزینه طراحی سیستم اطفای حریق و طراحی سیستم آتش نشانی ساختمان با کارشناسان فروش تماس بگیرید. 02166556527

روشنایی، دریچه ها، بلندگوهای سقفی، دتکتور و کانال کشی ها، دیوارها، پلکانها، ستونها، آسانسورها و …

برای آشنایی با محاسبات و نرم افزار طراحی سیستم اطفا حریق با شرکت صحاب تماس بگیرید.

5/5 (1 نظر)
نظرات کاربران   -----   4 نظر
ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وب سایت:

نظر شما: